
FAKTA
- Bygherre: Vejdirektoratet
- Styringsentreprise: Colas Danmark A/S
- Asfaltentreprise: Colas Danmark A/S
- BSM: SR-Gruppen
- Strækning: Vejle-Skanderborg
- Periode 2023
Erfaren byggeledelse
Det har været en spændende – og til tider hektisk – tid på E45. Både for medarbejderne på vejen og byggeledelsen, som har været ansvarlig for projektet lige fra planlægning til aflevering.
Der er ikke noget nyt i, at tidsplaner på den slags projekter er meget stram, og at man som styringsentreprenør har mange opgaver, der skal koordineres og følges op på. Det giver nogle lange arbejdsdage, især når man går i gang med selve udførelsen. Men det er en stor fordel, at du som entreprenør får mulighed for komme med på projektet allerede i planlægningsfasen.
Entreprenøren kan dels bidrage med sin viden og erfaring og får mulighed for at mobilisere egne medarbejdere og underentreprenører på en langt bedre måde. Udførelsen – og resultatet – bliver derfor bedre, især når vi som her har et godt samarbejde med bygherre.


Teamwork på byggepladsen
Samarbejdet med bygherre og Colas’ underentreprenører har været helt i top. -Byggeledelsen og hele teamet skal have stor ros for det succesfulde resultat. Alle medarbejdere har bidraget, og vores jyske asfalthold skal have en særlig tak for deres fleksibilitet. De fortjener en god ferie.






Foto: Sikkerheden har været høj under hele projektet, og under de sidste faser, lancerede Vejdirektoratet sin landsdækkende trafikkampagne ”Pas på os der vejarbejder” . Det meste af Colas’ styringsentreprise er dog udført bag afspærringer.
Vejarbejde uden store forhindringer
Der kan opstå mange udfordringer undervejs på et vejprojekt, og en af dem er fx dårligt vejr, som er gift for asfaltudlægningen. Det var dog ikke et problem i juni måned, hvor der ikke faldt en dråbe regn på E45. Derfor kunne Colas og underentreprenørerne arbejde efter planen i hele juni måned og aflevere projektet til tiden.


Læreplads for unge talenter
Projektet har også været en læreplads for unge talenter, der kan lære af de mere garvede, der har arbejdet med vejprojekter i mange år. Her er aldrig dumme spørgsmål, og man kan spørge formænd, asfaltarbejdere og ingeniører til råds. Jacob Grønborg, der er uddannet byggekoordinator, havde taget turen fra Sjælland til Jylland for at komme i praktik på en stor entreprise. Og på Colas styringsentreprise på E45 fik han rig mulighed for at lære en masse om asfalt og byggeledelse og prøve teorien af i praksis.


Foto: En del af arbejdet er udført som BSM, hvor den eksisterende affræsede asfalt er genanvendt til ny belægning. Det er en metode, som er både tids- og materialebesparende, og som kræver færre jomfruelige råstoffer end ved traditionelle metoder. Her besøger Vejdirektoratet og rådgivere Colas’ fabriksanlæg i Horsens for blandt andet at se det BSM-anlæg, som Colas’ underentreprenør SR-Gruppen A/S havde opstillet på Colas’ fabriksareal.


Colas udfører også en anden strækning på E45, der skal bane vejen for udbygning af motorvejen. Her vil hovedparten af arbejdet blive udført om natten. Og i løbet af sommeren har man også kunnet se Colas færdiggøre asfaltering af udvidelsen af den fynske motorvej E20, på ramperne på Køge Bugt-motorvejen, hvor trafikforholdene skulle forbedres, og på M20 ved Borup. Der er også blevet tid til at styre et par parkeringspladser og et stort garageprojekt i Hvidovre i mål. Dertil kommer mange mindre opgaver over hele landet. Det er en travl sommer for Colas.



