- Colas Danmark A/S
- 4598 9898
- colas@colas.dk
- Fabriksparken 40, 2600 Glostrup
- CVR: 10 24 64 15
Forsegling til lufthavne
- Sider
- Forsegling til lufthavne
Forebyggende vedligeholdelse forlænger asfaltens levetid
Asfaltbelægningens tilstand er afgørende for sikkerheden og driften af baneanlægget i en lufthavn.
En nedbrudt belægning mister mørtel og taber sten, hvilket kan give FOD-problemer og et reduceret friktionsniveau.
Colas Sealing tilbyder en løsning, der stopper stentabet og beskytter asfalten uden tab af friktion, så lufthavnens operationer kan fortsætte sikkert og effektivt.
Colas Active Sealing kan anvendes på forpladser, taxiveje, landingsbaner og ”de-icing”-pladser. En af fordelene ved vores specialforsegling er, at den kan anvendes på alle typer asfalt, herunder drænasfalt, asfaltbeton og rillet asfalt.
Colas Active Sealing trænger dybt ned i belægningen og genskaber bindemidlets fleksibilitet uden at ændre på banehøjden. Det betyder, at det ikke er nødvendigt at justere ILS, lamper m.m. efterfølgende.
Vi har stor erfaring med de strenge krav til driftssikkerhed, tidsfrister og sikkerhed i lufthavne, og vi tilpasser udførelsen af vores arbejde med henblik på at minimere driftsforstyrrelser. Lamper og markering dækkes af inden forsegling, så det forseglede område er fuldt operationelt efter få timers nedlukning.
Vi arbejder i civile og militære lufthavne i Danmark, Norden og resten af Europa, hvor vi forsegler ca. 2 millioner m2 hvert år.
Arbejdsproces

Identifikation og planlægning
- Områder udpeges.
- Lufthavnens adgangs- og sikkerhedskrav implementeres i produktionsplanlægningen.
Dagligt produktionsmøde
- Mellem Colas og lufthavn for at aftale dagens produktion og tidsplaner.
- Vejrudsigten gennemgås.
- Dagligt sikkerhedsmøde inden produktionsopstart.









Rengøring
- Spuling hvis det under tilsyn vurderes nødvendigt.
Afdækning af markering og lamper
- Lamper tildækkes med tilpassede tæpperondeller.
- Markering afdækkes









Forsegling
- Forseglingen udføres med en af vores specialbyggede biler, der har en udlægningsbredde på op til 6,7 meter. Under udlægning justerer vi forseglingsblandingen i forhold til belægningens tilstand. Blandingens viskositet, blødgørende virkning og den udlagte mængde tilpasses under udlægningen.
- De områder, som er svære at forsegle med bil, eller som trænger til ekstra forsegling, forsegles med håndsprøjte.
Tørretid og udstrøning af granitmel
- Under tørretiden trænger forseglingen ned i belægningen og vandet fordamper.
- Tørretiden afhænger af vejret og varierer mellem 2-5 timer.
- Efter tørretiden udstrør vi specialsorteret granitmel på 0-1,4 mm på det forseglede areal.









Genåbning
- Eventuel fejning af overskydende granitmel.
- Visuel inspektion.
- Aflevering til lufthavn.