Hovedentreprise med masser af koordinering
I oktober stod der 42 almindelige garager på parkeringspladsen i Hvidovre, og inden sommeren er ovre, skal garagerne rives ned, der skal laves jord- og el-arbejde, bygges nye garager, installeres solceller og ladestandere, og så skal den 10.000m2 store parkeringsplads selvfølgelig asfalteres og mærkes op med parkeringsbåse.
At lave den form for koordineringsarbejde er et større projekt, der kræver et køligt overblik, og dét har projektleder Mohamad Abed-Allatief stået for.
Mohamad har nemlig stået i spidsen for at hyre samarbejdspartnere og leverandører, administrere tidsplaner og lave prisberegninger på hele entreprisen. Det har været en lidt anden type arbejdsopgave for Mohamad, men en arbejdsopgave, som han har fundet enormt spændende:
”Jeg synes, det er et spændende projekt at stå for, fordi det er omfattende. Det er spændende at lave en tidsplan, hvor alle de forskellige samarbejdspartnere tidsplaner skal hænge sammen, og hvor man hele tiden skal være klar på, at der kan opstå forskellige udfordringer”, fortæller han blandt andet.
Flere hovedentrepriser i fremtiden
Mohamad Abed-Allatief glæder sig til at stå i spidsen for andre styringsentrepriser. Ikke kun, fordi han personligt synes, at det er spændende arbejde, men også fordi han mener, der i Colas er et stort potentiale for at styre entrepriser:
”Mange af vores projektledere er uddannede ingeniører, og det gør os virkelig kvalificerede til at styre større entrepriser. Vores folk har mange kreative idéer og er gode til at komme med løsninger, så jeg håber, at det er noget, vi kommer til at lave mere af i fremtiden”, fortæller han.
Følg vores Facebook og LinkedIn for at holde øje med Colas’ – og Mohamads – fremtidige projekter.
Foran tidsplan på trods af dårligt vejr
Da vi først tog ud for at møde Mohamad på styringsentreprisen i oktober, var det et goldt og meget tomt syn, der mødte os. Nedrivningen af garagerne var gået meget hurtigere end forventet, og det havde bragt Mohamad og hans tidsplan foran, hvilket gjorde plads til uforudsigelige udfordringer senere i projektet:
”Nedrivningen gik hurtigere end forventet, og det var meget heldigt, for vi stødte på nogle problemer med fundamentet under garagerne, som ikke så helt ud som vi forventede. Men så fik vi lov til at træde ”in action” og komme med løsningsforslag – og det er jo også noget af det sjove ved arbejdet.”
At være foran for tidsplanen har vist sig at være lidt et tema for Mohamad og hans styringsentreprise. Det stod klart, da vi efter vinteren igen mødte Mohamad på parkeringspladsen – denne gang til et noget andet syn.
Her kørte to asfalthold på højtryk for at asfaltere pladsen færdig – før tid. For selvom vinteren var regnfuld, og til trods for pludseligt snefald i foråret, har Mohamad styr på sin tidsplan:
”Det har drillet lidt med regnvejr hen over vinteren og så sneen her på det sidste, så vi er blevet to dage forsinket med asfalten. Men vi er stadig foran tidsplanen på hele entreprisen. Ja, faktisk regner vi med at blive færdige før tid,” fortæller Mohamad, der understreger, at det er samarbejde og ærlighed – både mellem leverandører, underentreprenører og bygherrer – der er vejen til succes på den form for projekter.