Colas er asfaltleverandør til Hovedstadens Letbane
Colas producerer, leverer og udlægger asfalt omkring Hovedstadens Letbane.

FAKTA
- Asfaltleverance og udlægning af asfalt
- Strækning på ca. 25 km
- Bygherre: Hovedstadens Letbane
- Hovedentreprenører: Aarsleff A/S og C.G. Jensen A/S
- Asfaltentreprise: Colas Danmark A/S
- Periode 2021-2025
Flerårigt asfaltprojekt
Colas leverer og udlægger asfalt omkring Hovedstadens Letbane. Fra Ishøj til Lyngby Nord udføres der vejarbejde i alle afskygninger. Vejarbejdet har varet flere år. Hovedstaden er nemlig ved at udføre et af sine mest komplicerede projekter i nyere tid: Letbanen.
Med over 50.000 ton asfalt, en 25km lang strækning og op mod 100 medarbejdere fra flere af Colas’ asfalthold udfører Colas Danmark hele 89 procent af den asfalt, der skal laves omkring letbanen.
Letbanen skal forbinde s-togslinjer og skal gøre det nemmere at rejse på tværs af hovedstadsområdet. Allerede i 2018 begyndte arbejdet med letbanen med ledningsomlægninger og forberedende arbejde, og i slutningen af 2021 kunne Colas Danmarks begynde at asfaltere langs ’slap tracks’ (dvs. skinnerne), omlægge veje og udlægge nye slidlag.
Under en af de mange orange Colas-hjelme langs letbanen kan man finde salgs- og entrepriseleder Mikkel Darre. Mikkel Darre overtog ansvaret for Colas’ arbejde på letbanen i begyndelsen af 2022 og er en af dem, der står i spidsen for projektet indtil banen forventes færdig i 2025.


Letbanen - et kæmpe koordineringsarbejde
Ikke overraskende skal der mange hænder i sving for at udføre det store projekt i hovedstaden. Strækningen fra Lyngby Nord til Ishøj er opdelt i seks forskellige sektioner, der varetages af forskellige entreprenører. De forskellige sektioner er opdelt mellem hovedentreprenørerne Per Aarsleff A/S og CG Jensen A/S, og Colas arbejder for dem begge. Ifølge Mikkel Darre er det et kompliceret puslespil, der skal gå op:
“Der er jo forskellige folk, der har de forskellige strækninger, og der er en masse forskellige mennesker, der skal have tidsplaner til at passe sammen. Så det er helt sikkert et kæmpe koordineringsarbejde, men det er også en af de sjove udfordringer ved projektet”, fortæller han. Det store koordineringsarbejde og de mange refleksveste i landskabet er noget af det, der gør, at Mikkel Darre synes, at letbanen er et sjovt projekt at være en del af:
“Det her med, at man kan køre ned langs området, og så er der mennesker, der arbejder over det hele. Det er sjovt at se så mange folk og vide, at man er en del af det kæmpe projekt. Især nu, hvor der begynder at blive udlagt så store strækninger med asfalt”, fortæller han.
Alle asfalthold på dæk i 2022
Colas har arbejdet på letbanen siden slutningen af 2021, men ifølge Mikkel Darre var det først i 2022, at arbejdet for alvor begyndte at tage fart.
Arbejdet på Hovedstadens Letbane er et projekt, hvor alle har skullet løfte i flok. Ifølge Mikkel Darre har stort set alle asfalthold fra Sjælland – og nogle hold fra Jylland – allerede været ude at arbejde på letbanen, og der er god grund til at rose alle for deres arbejdsindsats, fastslår han.
Foto: Mikkel Darre.

