PERMEABEL ASFALT

ColDrain - permeabel asfalt fra Colas

Permeabel asfalt – også kaldet drænasfalt – er udviklet til at håndtere store mængder regnvand. Ved at bruge permeabel asfalt kan man lede regnvandet væk fra vejbanen og forhindre oversvømmelse og gøre vejen mere sikker for bilister og cyklister. 

Denne type asfalt har desuden en støjreducerende effekt.

Permeabel asfalt fra Colas på Trekroner Forskerparks p-plads

PERMEABEL asfalt leder vandet væk fra vejbanen

Forskellen på permeabel asfalt og traditionel asfalt er, at permeabel asfalt eller drænasfalt er udviklet med henblik på høj porevolumen, som opnås med et specielt stenskelet som har et højt hulrum, der gør at vandet kan trænge igennem.

I traditionel asfalt er hulrummer 3-4%, mens det i permeabel asfalt er ca. 20%. Permeabel asfalt udlægges i dag hovedsageligt på mindre veje og parkeringspladser.

 

Hvordan virker ColDrain?

Colas’ permeable asfalt ColDrain er kendetegnet ved, at den har en stor porevolumen, så vand kan trænge igennem asfalten. Asfalten kaldes også for ’drænasfalt’, da den sørger for, at vand på vejbanen løber hurtigt igennem til belægningen, hvor vandet kan drænes, enten til rør i siden af vejen eller via en speciel drængrus under asfalten. Når det regner, trænger vandet først gennem den permeable asfalt og derefter ned i gruset, som sørger for at forsinke vandet, inden det eventuelt afledes til et bassin eller kloakken. Man kan på den måde hurtigt og effektivt dræne vandet – også når der falder store mængder nedbør.

Permeabel asfalt udlægges i dag hovedsageligt på mindre veje og parkeringspladser. Denne type asfalt har desuden en støjreducerende effekt.

Permeabel asfalt fra Colas på Toftevej i Roskilde

Belægning i Roskilde håndterer regnvandet

På Toftevej i Gadstrup ved Roskilde har Colas lagt en ny belægning til erstatning for den tidligere grusvej.

Toftevej er en af Roskilde kommunes nye LAR-veje, hvor håndtering af regnvand foregår lokalt. Under den permeable asfalt ligger bundsikringsgrus og drænstabilt grus, og vejen er konstrueret, så den skråner let ind mod midten. Når det regner trænger vandet først gennem asfalten og derefter ned i gruset, som sørger for at forsinke afledningen af vandet. Under gruslagene langs vejens midte ligger desuden et drænrør, som leder eventuelt overskydende vand væk.

Ved monsterregn vil vandet blive afledt fra vejen, men på en måde så kloakledningerne ikke overbelastes.

Skal vi vedligeholde dine permeable belægninger?

Permeable belægninger bliver ligesom andre asfaltbelægninger påvirket af vind og vejr. Den åbne struktur i belægningen gør den mere følsom over for vrid end tætte belægninger.Til gengæld giver stenskelettet en større styrke mod indtryksmærker sammenlignet med en normal tæt belægning. 

Hvis belægningen tilstoppes, reducerer det dens evne til at dræne. Vi fraråder anvendelse af sand og anbefaler jævnlig rengøring med spulevogn op forsegling med Colas’ bitumenemulsion uden brug af stenmel. 

Udvalgte referencer

LAR-PROJEKT
I ROSKILDE

VEDLIGEHOLDELSE
AF PERMEABLE BELÆGNINGER

PARKERINGSPLADS TREKRONER FORSKERPARK

Kontakt os for tilbud

Udfyld kontaktformularen, så kontakter vi dig og giver dig et uforpligtende tilbud på asfalt, udlægning, reparation, revneforsegling og vedligehold.

Kontakt os også, hvis du har brug for asfalt til dit landbrug, farvet asfalt, permeabel asfalt, støjreducerende asfalt eller klimasikring.

Dine kontaktoplysninger

Hvor skal arbejdet udføres?

Click or drag a file to this area to upload.

Kontakt QHSE

Peder Friis Erlandsen
QHSE- og CSR-chef
+4560252805
Niels Kirstein
Arbejdsmiljøchef
+4560252806

Kontakt os for tilbud

Udfyld kontaktformularen, så kontakter vi dig